فناوری‌های آب| کاشت نخیلات به سرسبز شدن مناطق کویری کمک کرد

فناوری‌های آب| کاشت نخیلات به سرسبز شدن مناطق کویری کمک کرد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 82121
کاشت نخیلات، ضمن ایجاد رونق اقتصادی برای مناطق کویری، به احیاء محیط زیست و رونق گردشگری در این نواحی کمک‌های فراوانی می‌کند.

در مناطقی از اراضی بیابانی که سطح آب زیرزمینی بالا بوده و نزدیک به سطح زمین است، می‌توان با اجرای طرح‌های الگوی کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی پربازده، ضمن جلوگیری از پیشروی کویر، اشتغال پایدار و مناسبی برای کویرنشینان فراهم آورد.

 

تثبیت شن‌های روان

طرح کاشت نخیلات در مناطق حاشیه کویری با هدف تثبیت شن‌های روان، احیا محیط زیست و رونق گردشگری در مناطق کویری، افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطقی از شهر کاشان و در عرصه‌ای به وسعت 5 هکتار اجرا شده است.

 

تولید خرما از سال چهارم

در این طرح، از پاجوش‌های سه و چهارساله ارقام پربازده خرما نظیر کبکاب، زاهدی و مضافتی استفاده شده و انتظار می‌رود پس از استقرار کامل پاجوش‌ها در پایان سال دوم، تولید خرما از سال چهارم آغاز شود.

با انجام این طرح و توسعه آن به مناطق با ویژگی‌های اقلیمی مشابه، می‌توان امیدوار بود مناطق غیربازده کویری به محلی برای درآمد کویرنشینان تبدیل گشته و با تثبیت اراضی بیابانی و جلوگیری از پیشروی کویر، آبادانی در این مناطق حاصل شود. 

 

ارزآوری برای کشور

در مراحل بعدی، می‌توان با احداث کارخانجات صنایع تبدیلی در شهرهای حاشیه منطقه، با تولید محصولات با ارزش افزوده بالا، به بازاررهای خارجی نیز ورود کرده و موجبات ارزآوری برای کشور را فراهم آورد.

این طرح، دستاوردهایی را به همراه دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به تثبیت شن‌های روان و کانون‌های تولید گردوغبار، ارتقاء سطح اقتصادی بهره‌برداران با ایجاد اشتغال پایدار و بهره‌برداری بهینه از زمین و خاک در مناطق حاشیه کویری اشاره کرد. 

 

ایجاد برخی زیستگاه‌های طبیعی

این طرح به ایجاد خرداقلیم در منطقه و حتی ایجاد برخی زیستگاه‌های طبیعی منجر شده و ارزآوری خوبی برای کشور با صادرات محصولات کشاورزی سالم و مرغوب در پی دارد.

طرح «روش های نوین کشت نخیلات در اراضی بیابانی» که توسط دو شرکت طوبی آویشن ارمغان و کشاورزی کاسپین در حال انجام است، با حمایت‌های کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در مسیر توسعه قرار گرفته است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
آبادانی مناطق کویری؛ مزارع خلاق و نوآور راه‌اندازی شد و کارآفرینی و گردشگری را رونق داد
آبادانی مناطق کویری؛ مزارع خلاق و نوآور راه‌اندازی شد و کارآفرینی و گردشگری را رونق داد
00/03/01 - 10:25
ایران‌ساخت| بهره‌وری از آب با دانش بومی بهینه شد
ایران‌ساخت| بهره‌وری از آب با دانش بومی بهینه شد
99/04/14 - 10:30
وجود جنگل‌ها و بیابان‌ها تاثیر مستقیمی در میزان بارندگی مناطق دارد
وجود جنگل‌ها و بیابان‌ها تاثیر مستقیمی در میزان بارندگی مناطق دارد
97/11/02 - 08:00
بیشتر بخوانیم